Kundesupport

I denne blog kan du læse om

1.     Fortrydelsesret, reklamationsret og Forbrugerklagenævnet ved køb af brugte varer

2.     Hvilke kriterier skal du være opmærksom på

3.     Hvad betyder alt det her for dig? (spring hertil, hvis du vil have et hurtigt overblik) 

4.     Pytknappen

5.      FAQ


1.      Fortrydelsesret, reklamationsret og Forbrugerklagenævnet ved køb af brugte varer

For at forstå dine rettigheder ved køb af brugte varer, skal du forstå begreberne. Derfor starter vi lige med de vigtigste.

Fortrydelsesret betyder, at du kan fortryde købet og få pengene tilbage, også selvom den brugte vare ikke fejler noget. Du har bare ombestemt dig.

Reklamationsret betyder, at du kan få pengene tilbage, fordi der er en fejl ved den brugte vare. I langt de fleste tilfælde gælder den i to år.

Hvilke af disse rettigheder du har, kommer især an på de kriterier, som vi ser nærmere på i næste afsnit.

Forbrugerklagenævnet er den instans, som i sidste ende hjælper dig med at få håndhævet dine rettigheder. Du skal en række skridt igennem inden og det koster 400 kr. Samtidig er det ikke i alle handler du kan bruge instansen.

Se mere her: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamationsret/klager-til-forbrugerklagenaevnet

2.      Hvilke kriterier skal du være opmærksom på

Der er især to kriterier, som er vigtige i forhold til reklamationsret og fortrydelsesret ved køb af brugte varer:

  • Købes den brugte vare af virksomhed eller en privatperson?
  • Købes den brugte vare fysisk butik/stand eller online?

Du har ikke fortrydelsesret, når du køber af private, medmindre det er aftalt. Du kan således kun få pengene tilbage, hvis der er fejl ved varen, altså reklamationsret. Du må ikke selv være skyld i fejlen f.eks. ved forkert brug. Og du kan ikke få hjælp fra Forbrugerklagenævnet.

Når det gælder secondhand varer, er det i realiteten meget svært at bevise, om skaden er sket ved forkert brug eller ej. Reklamationsretten er derfor ofte især gældende i praksis ved køb af dyre designervarer, f.eks. secondhand taskerog andre brugte accessoires. Hverken privatpersoner eller virksomheder må sælge med falsk varebetegnelse. MEN er den brugte vare falsk, er det meget afgørende for dine klagemuligheder om de er købt af en privatperson eller en virksomhed. For det første er det ikke i virksomhedens interesse at sælge falske varer. Spredes det at forretningen sælger falske varer, er det ikke godt for business. For det andet kan du bruge Forbrugerklagenævnet, når du har købt f.eks. af en butik, hvis ikke en løsning kan findes. Du er således ikke alene, men har professionelle i ryggen uden at skulle bruge en advokat. En privatperson har ikke samme incitament, og skulle du købe en falsk vare herigennem, er din eneste vej at gå gennem domstole. Og dette kan give masser af omkostninger i form af tid, penge og hovedpine.

Køber du af en privatperson har du altså færre forbrugerrettigheder og dem du har, har du ikke mange muligheder for at håndhæve.

Du har flere rettigheder og klagemuligheder, når du køber af en virksomhed, f.eks. en secondhand butik. Men også her skal du holde tungen lige i munden. Og den største forskel er om du køber varen fysisk eller online.

Køber du brugte varer fysisk, altså får du varen fysisk med det samme, så har du IKKE fortrydelsesret, heller ikke selvom sælger er en virksomhed (og de overholder en række krav. Det gør de fleste som sælger brugt). Til gengæld har du 2 års reklamationsret. Du kan altså få dine penge tilbage, hvis der er en fejl ved varen. Dog har virksomheden ret til at reparere varen, og du må ikke selv være skyld i fejlen, f.eks. ved forkert brug. 

Hvis du køber ONLINE af en virksomhed, så har du selvfølgelig reklamationsret, men du har OGSÅ 14 dages fortrydelsesret, efter at du har modtaget varen. Der er en række kriterier, du skal være opmærksom på, og disse kan variere, så læs gerne på den enkelte hjemmeside om disse rettigheder inden køb. Læs om Foxholms her: https://www.foxholm.dk/rma .

Du skal også være opmærksom på, at når du køber en secondhand varer, så er der oftest ikke flere end lige den, som du køber. Det er således ikke pænt at købe 10 ting, du lige vil prøve og så sende dem retur. Nyhedsværdien omkring varerne er væk, og det betyder tab for både virksomhed og kommissionskunde. Det er således god opdragelse, kun at købe, hvis du er forholdsvis sikker.

3.      Hvad betyder alt det her for dig?

 Opsummering:

  • Det som giver dig allerflest rettigheder ved køb af brugte varer, at købe fra en virksomhed online. Du får både fortrydelsesret, reklamationsret og mulighed for at klage gennem forbrugerklagenævnet.
  • Herefter er det køb af brugte vare i af en virksomhed f.eks. en butik. Her får du reklamationsret i 2 år og du har mulighed for at benytte forbrugerklagenævnet.
  • Du har færrest rettigheder ved køb af brugte varer fra private. Fortrydelses skal aftales, og du kan ikke bruge Forbrugerklagenævnet til at håndhæve din reklamationsret.

Husk at der som med al lovgivning har masser af nuancer og fortolkninger. Og at regler, love og praksis konstant ændres. Ovenstående er en simplificering, til at give dig overblik. 

4.      Husk pytknappen 

Ofte er secondhand/brugtprisen både 1/3 og mindre af nyprisen. Og det er meget bedre for miljøet og lidt som at gå på skattejagt. Det er sjovt. MEN der er også bare højere risiko for at komme hjem med en vare med fejl, større eller mindre. Skulle det ske, så er det vigtigt også at kunne trykke på pytknappen, og tænke på alle de penge der har sparet på andre genbrugskøb.


Det er vigtigt for mig, at dette blogindlæg skal slet ikke ses som et argument for ikke at købe brugt gennem private. Jeg gør det selv i stor stil og har gjort det i maaaange år. Det er godt både for min samvittighed og mit forhold til min bankrådgiver. Jeg får også mødt en masse mennesker og set en masse steder, jeg ellers ikke kommer. Og jeg er kun blevet skuffet meget få gange. Og her har det været vigtigt for mig ikke at ærgre mig for meget, men hurtigt at komme videre og glæde mig over min næste brugte vare😊.

Og så skal det siges at jo mindre beløb desto større pyt-knap. Er du interesseret i en dyr vare, er det langt vigtigere at have styr på dine rettigheder inden køb.  

FAQ

Har jeg forbrugerrettigheder, når jeg køber brugt?

Ja! Og sikkert flere end du går og regner med. 

Men der er nogle kriterier. De vigtigste er, om du køber af en virksomhed eller fra en privatperson, og om du køber i en fysisk butik eller online. Se flere detaljer ovenfor. 

Hvad er fortrydelsesret?

Det betyder bare .... trommehvirvel .... at du kan fortryde dit køb. Du behøver ikke komme med nogen forklaring. Du har bare fortrudt. Du har 2 ugers fortrydelsesret, når du køber online fra erhverv. Det giver dig muligheden for at sende en varer retur, som du alligevel  ikke er tilfreds med, eller er købt efter lidt for mange glas rødvin. 

Hvad er reklamationsret?

Det betyder, at du kan returnere, når der er noget galt med din vare. Denne ret varer som regel længere end fortrydelsesretten. Det gængse er 2 år. Men der tilknytter sig en række kriterier.

Hvad er forbrugerklagenævnet?

Det er den instans, der kan hjælpe dig med at få dine penge retur, hvis en virksomhed ikke lever op til deres pligt om at tage en vare retur efter fortrydelses eller reklamationsret. Se mere ovenfor. 

Hvad er Pytknappen?

Det er den du i livet nogle gange er nød til at trykke på, hvis du har gjort noget du senere fortryder. Den er god at have. Husk også at give en til dine børn. 

I forbindelse med køb af brugte varer, er den især god at have, hvis du køber fra privatpersoner. Også selvom det er igennem online platforme som Markedsplace eller Trendsales.